Varg Vansinnet

En gästskribents rader, skrivet 15mars.

 

Nu har man tillfångatagit och flyttat Junselevargen fjärde gången. Hur är det med förståndsgåvorna på Naturvårdsverket? Och varför griper inte regeringen in och stoppar vansinnigheterna och djurplågeriet? Kosta på en varg 4 miljoner när risken är 3 av fyra att vargen sin vana trogen och trivsel i Junseletrakten vänder tillbaka även denna gång.
Aktuell varg lär ha rivit 30 renar. Ja vad då en varg måste ju leva för att äta och om vargen fått vara ifred så hade den klarat sig med högst hälften renar. Grundfelet om vi ska ha rovdjur är att de renägande samerna har alldeles för dålig ersättning för rivna renar. För två år sedan var ersättningen 800:- för upphittad rovdjursriven ren. Lägsta ersättning för riven ren eller husdjur bör vara 5000:-. För särskilt dyra och avelsdjur, t.ex. hundar, kor eller trav- och galopphästar får marknadsvärdet plus några 10-tusentals kronor för förlusten av ett husdjur vara ersättnings grunderna.

Erland Lundgren
Norrland

3 thoughts on “Varg Vansinnet

  1. Henry Svonni skriver:

    Jag kan hålla med Erland Lundgeran att ersättningen för rovdjurs riven/dödad ren är på tok för låg och måste höjas. Dock får han det att låta som att ”betala ordentilgt så får ni ha hur mycket rovdjur ni vill” så är ju inte fallet. Vi måste skapa förutsättningar för att rennäringen och övrig boskapsskötsel kan överleva och det görs inte med pengar vi måste helt enkelt ha en begränsad nivå av rovdjur I Sverige och sedan måste staten ersätta de drabbade renägarna få full ersättning, naturligtvis skall övriga drabbade djurägare ha ersättning också. Vad gäller varg i renskötsel område så har vad jag förstår rennäringen accepterat att varg tillfälligt får uppehålla sig i renskötsel området. Grundfelet är lagarna som möjligen fungerar i teorin men inte praktiskt.

    • Kenneth Erikson skriver:

      Tack för kommentar Henry.

      Om jag tar mig friheten och rätten att svara i.st.f. Erland Lundgren så tror jag han menar att genom att peka på att kostnaderna blir enorma, är den lösningen inte den bästa. Jag tror faktiskt vi ser likadant på detta alla tre, du, Erland Lundgren och jag själv. Lösningen är inte ersättningsslantar utan rovdjursstammarna måste minska.

      • Henry Svonni skriver:

        Nu förstod jag vad han menade men jag reflekterade över hur det kan tolkas det som han skrev inget annat. Helt klart så haqr åtminstone vi tre en gemensam hållning i rvodjurs frågan även om vi kanske har lite olika utgångs punkter för våran hållning.

Kommentera

